Import wyrobów z drewna z Indonezji do Polski w 2020 roku szacuje się na ponad 20 milionów złotych. Indonezyjscy producenci i drobni rzemieślnicy oferują duży wybór produktów meblarskich, dekoracyjnych i rękodzieła. Wyróżniają się na tle pozostałych krajów Azji Południowo-Wschodniej.
Jesteśmy po to, aby jak najbardziej ułatwić import z Indonezji i zminimalizować ryzyko związane z wiarygodnością producentów, jakością produktów. Nasz całościowy nadzór i transparentność usługi uczyni proces bezstresowym.
Transport morski z Indonezji trwa około 5 tygodni. Do tego doliczyć należy czas oczekiwania na zamówione produkty, pakowanie i przygotowanie do wysyłki co może zając około 4-5 tygodni.
Indonezja zaliczana jest do tzw. azjatyckich tygrysów - grupy krajów, które weszły na drogę szybkiego wzrostu ekonomicznego. Według prognozy analityków, w 2050 roku kraj ten ma szansę stać się czwartą co do wielkości gospodarką świata.
Najchętniej eksportowane towary to surowce, (takie jak ropa naftowa, węgiel, gaz ziemny), tworzywa sztuczne, kauczuk, urządzenia mechaniczne i elektryczne, tekstylia, produkty przemysłu chemicznego oraz drewno (w tym meble, dekoracje i rękodzieło artystyczne).
W roku 2020 import wyrobów drewnianych z Indonezji do Polski szacowano na kwotę 21 mln, co stanowi ok 20% wszystkich importowanych towarów z Indonezji.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz dużą hurtownie mebli i masz już doświadczenie w imporcie, czy jesteś właścicielem butikowego salonu meblowego i zaczynasz szukać nowych źródeł dostawców. Pomożemy znaleźć produkty i zajmiemy się całym procesem zamówienia i wysyłki.
Jednym z najważniejszych aspektów jest wiarygodność dostawców i jakość produktów. Pomocna jest również znajomość lokalnego rynku, zwyczajów oraz różnic kulturowych w biznesie. Często coś może wydawać się mało profesjonalne jak np. główna oferta od producenta wysłana na Whatsapp'a oczekiwana przez kilka dni, kiepskiej jakości zdjęcia produktów, nieporozumienia językowe. Na wszystkie produkty potrzebna jest licencja eksportowa, pozwolenia (np. na wywóz kamienia naturalnego), certyfikaty (np. V-Legal - świadczące o legalności pozyskania drewna do produkcji). Jednak tym nie musisz się martwić bo to my odpowiadamy za zamówienie i cały proces. To my raportujemy na temat stanu zamówienia. To my weryfikujemy dostawców. To my dbamy o to, aby cały proces zamówienia od wyboru produktów do odbioru w Polsce był dla Ciebie prosty i jasny.
W naszej ofercie znajdują się wyłącznie produkty, które można sprowadzić legalnie do Unii Europejskiej.
Drewno powinno być odpowiednio osuszone przed produkcją. W wyniku działania wilgoci, pod wpływem innego klimatu, może się "rozejść" lub w niewielkim stopniu zmienić swój kształt. Naszym zadaniem jest sprawdzenie tego procesu u dostawców, od których zamawiamy produkty. Badamy drewno wilgotnościomierzami, więc możesz być pewny, że towar będzie trzymał jakość.
Wybór produktów | wybierasz produkty, wymiary, kompletowanie, zdjęcia, negocjacja cen, pod zamówienie | 25 dni |
Odbiór produktów | płatność, odbiór, magazyn | 14 dni |
Wysyłka | pakowanie, ładowanie kontenera, transport do portu | 12 dni |
Fracht + dostawa | transport morski, odprawa celna, transport w Polsce | 40 dni |
To jest szacunkowy czas całego procesu. Na okres wysyłki wpływ ma dostępność produktów, dostępność kontenerów, czas wyboru produktów.
Co roku w Indonezji odbywa się kilka dużych targów handlowych podczas których producenci prezentują swoje firmy i produkty. To doskonałe miejsce, aby zdobyć rozeznanie w tutejszym rynku. Największe wystawy to Trade Expo Indonesia i IFEX z ponad 200 wystawcami z branży meblarskiej. Zorganizujemy dla Ciebie udział w takich targach (przeloty, hotel, opieka, tłumaczenie) lub pojedziemy tam sami i przygotujemy dla Ciebie raport zawierający najnowsze trendy, dokumentacje fotograficzną, ceny produktów i kontakty do producentów.
Adam Nitka - bezpłatne konsultacje
Odległość, inne prawo, nieznajomość lokalnego rynku i języka a dodatkowo wyjątkowo atrakcyjna oferta producenta może doprowadzić do sytuacji, w której zostaniesz oszukany. Ważne, aby upewnić się przed zawarciem jakiejkolwiek umowy i wpłacie nawet niewielkiej zaliczki, czy firma z którą prowadzimy negocjacje faktycznie istnieje, posiada produkt i działa legalnie. W internecie można natknąć się na naciągaczy, którzy zachęcają bardzo atrakcyjnymi cenami, żeby wyłudzić zaliczkę i już nigdy się nie odezwać. Zdarzają się też przypadki, gdy klient płaci całość, ale towaru nigdy nie otrzymuje. Jeśli poszukujesz produktów w Indonezji możesz zlecić nam zrobienie rozeznania i przygotowania raportu z listą producentów, cen, namiarów itd. Wszystkie firmy w raporcie będą sprawdzone. Oferujemy też sprawdzenie konkretnej firmy, którą sam znalazłeś i chcesz przeprowadzić z nią transakcje. Jednak zanim to zrobisz szukasz kogoś kto potwierdzi czy firma działa legalnie i jest wiarygodnym dostawcą.
Zdarzały się przypadki fałszowania tych dokumentów. Sprawdzenie czy firma je prześlę to tylko pierwszy krok. Zalecamy pełne sprawdzenie firmy.
Adam Nitka - bezpłatne konsultacje
Polecamy też kontakt z Ambasadą Indonezji w Polsce.
Pomagamy w imporcie z Indonezji również innych produktów. Meble są najczęsciej wybieranymi produktami, ale oprócz tego z Indonezji można importować też tekstylia, obuwie, narzędzia, zabawki, maszyny... Jeżeli szukasz konkretnych produktów skontaktuj się z nami. Zrobimy dla Ciebie audyt firmy, fabryki. Zdobędziemy informację, które pomogą Ci nawiązać współpracę z danym producentem. Poprowadzimy negocjacje w twoim imieniu, wyślemy próbki produktów.
Adam Nitka - bezpłatne konsultacje
Zacznij od bezpłatnej konsultacji z nami. Dowiesz się więcej o naszej usłudze, produktach i warunkach. Przeprowadzimy dla Ciebie audyt producentów, wyszukamy produkty, wynegocjujemy najlepsze ceny i prześlemy Ci zdjęcia z wymiarami i dostępnymi modelami.
Na tym etapie możemy zakończyć. Może chciałeś po prostu zrobić rozeznanie w rynku lub znaleźć dla siebie rzetelnych producentów i sam przeprowadzić proces zamówienia? Przekażemy Ci szczegółowy raport i dalsze kroki zależą od Ciebie.
Decydując się na naszą usługę możesz liczyć na całkowitą koordynacje zamówienia i wysyłki oraz informacje na bieżąco o całym procesie.
Znalezienie produktów to podstawowy etap importu. Jest to dość trudne zadanie, szczególnie na odległych rynkach. Po konsultacjach z tobą przygotowujemy dla Ciebie wstępna ofertę na podstawie ofert producentów w naszej bazie oraz audytu, który robimy wyszukując produkty zgodne z twoimi wymaganiami i specyfikacją. Po rozmowach z dostawcami i znalezieniem produktów, oraz negocjacją najlepszej ceny przedstawimy Ci raport złożony ze zdjęć, próbek (jeśli takie są wymagane), nazw i kontaktu do dostawców (bezpośrednio), wymiarów, dostępności czy też okresu oczekiwania na wykonanie produktu. Na tej solidnej podstawie możemy przejść do kolejnego kroku, czyli zamówienia.
Usługa | Opis |
---|---|
Audyt | wyszukanie dostawców, zdjęcia, negocjacja cen, pod zamówienie |
Lot | np. lot na Jawę lub na inną wyspę |
Transport | samochód na miejscu |
Nocleg | zazwyczaj 1-2 noclegi na miejscu |
Jeżeli już importujesz z Indonezji i masz swoich dostawców lub znalazłeś nowych, ale potrzebujesz sprawdzić ich wiarygodność, jakość i ceny to przeprowadzimy dla Ciebie audyt po którym dostaniesz raport.
Masz swoje wzory, design? Może chcesz coś ze swoim logo? Możesz zamówić coś według swojego projektu.
Adam Nitka - bezpłatne konsultacje
Oferujemy dwie formy współpracy:
Tylko Audyt. Otrzymujesz kompletny raport z wyceną i na tym kończy się nasza usługa. Zamawiasz bezpośrednio od dostawców, organizujesz spedycje oraz cargo. My pobieramy jedynie opłatę za raport - Może już zajmujesz się sprowadzaniem towarów z Indonezji. Masz opracowaną logistykę, a od nas potrzebujesz wsparcia w wyszukaniu tak jak to ty byś był na miejscu - Może chcesz zweryfikować dostawców, których sam wyszukałeś - Może potrzebujesz innej usługi, która możemy wykonać za Ciebie.
Pełna usługa. Otrzymujesz kompletny raport z wyceną i przechodzimy do etapu zamówienia, które w całości nadzorujemy. Zamówienie, odbiór towaru, pakowanie, dokumenty, pozwolenia, spedycja, ładowanie kontenera, odprawa celna
Chcesz zbadać nowy rynek i wolisz zrobić to na miejscu? Zapraszamy do Indonezji. Przygotujemy dla Ciebie cały wyjazd, pokażemy najlepsze miejsca zakupowe, zaufanych dostawców, będziemy tłumaczami, przewodnikami doradcami. Oprócz tego zobaczyć piękno Bali i Indonezji.
Wolisz nie tracić czasu i potrzebujesz kogoś na miejscu? Załatwimy wszystko za Ciebie i będziemy w kontakcie non stop dzięki naszemu partnerowi w Polsce. Po to jesteśmy na miejscu aby ułatwić tobie cały proces.
Podczas wyszukiwania dla Ciebie najlepszych produktów u lokalnych dostawców zawsze negocjujemy jak najkorzystniejszą cenę. Po otrzymaniu od nas raportu masz pewność, że cena danego produktu jest najlepsza jaką można wynegocjować, hurtowa a nie detaliczna, transparentna - nie ma w niej ukrytych żadnych prowizji.
Rodzaj kontenera | szerokość | wysokość | długość | pojemność |
---|---|---|---|---|
20 FT DV | 2,34 | 2,39 | 5,90 | 33 CBM |
40 FT DV | 2,34 | 2,39 | 12,00 | 67 CBM |
40 FT HC | 2,34 | 2,70 | 12,00 | 76 CBM |
Bardzo istotne przy składaniu zamówienia jest to, aby wymierzyć odpowiednia ilość towaru żeby nic nie zostało i tak żeby kontener był jak najbardziej wypełniony żeby nie tracić przestrzeni za która przecież płacimy.
Przy zamówieniu bardzo ciężkich produktów jak np. wanny kamienne należy zwrócić uwagę na dopuszczalną wagę, ale nie przejmuj się my o tym pamiętamy.
Rozróżniamy dwie opcje transportu morskiego. FCL full container load, czyli pełno-kontenerowy lub LCL less container load, gdy wykorzystujemy tylko część kontenera, dzieląc przestrzeń z przesyłkami innych firm. Polecamy zamówienie tylu produktów, żeby wypłenić mały kontener 20", czyli ok. 30 metrów sześciennych. Transport pełno-kontenerowy jest najlepszym wyborem na import z Indonezji. Meble są dużymi ładunkami, więc wypełniają więcej przestrzeni, która w przypadku transportu drobnicowego jest mniej opłacalna. Jeżeli nie chcesz zamówić tylu produktów to zapewniamy też wysyłkę LCL. Jest też fracht lotniczy, o wiele szybszy ale i droższy. Natomiast wysyłka np. 2 metrów sześciennych ma jeszcze sens, gdy potrzebujesz czegoś szybko. Być może chcesz szybko dostać próbkę produktu.
Incoterms - Międzynarodowe Reguły Handlu to zbiór międzynarodowych zasad, które określają warunki sprzedaży. Dzielą koszty i odpowiedzialność pomiędzy nabywcę i sprzedawcę. W transporcie morskim polecamy i stosujemy warunki FOB Free on Board - Sprzedający organizuje transport i dostarcza towar do wyznaczonego portu załadunku, i jest odpowiedzialny za odprawa celna eksportową w porcie załadunku. Od momentu załadunku towaru na statek odpowiedzialność i wszystkie procedury przechodzą na kupującego. Kupujący zawiera umowę z firmą spedycyjną która organizuje cały transport i zajmuje się odprawą celną w porcie docelowym oraz dostarcza towar do kupującego.
Po zamówieniu produktów szacujemy ile zajmą miejsca i wysyłamy zapytanie do spedytora o wycenę transportu danego kontenera. Po otrzymaniu wyceny wspólnie podejmujemy decyzję i zamawiamy kontener na konkretną datę z wyprzedzeniem, tak aby zdążyć odebrać produkty od dostawców i zapakować w magazynie. Wycena transportu od spedytora jest ważna przez określony czas. Jeżeli nastąpi przesunięcie terminu załadunku koszt może się zmienić. Zawsze pilnujemy, aby nie doszło do takiej sytuacji. Poniżej prezentujemy kosztorys przykładowego zamówienia ze szczegółami.
Adam Nitka - bezpłatne konsultacje
Po wybraniu produktów i podpisaniu umowy rozpoczniemy proces zamówienia. Zapewniamy kontrolę wykończenia produktów. Wszystko sprawdzimy przed odbiorem od producenta, a Tobie wyślemy zdjęcia.
Zamawiamy kontener o odpowiedniej ładowności. Najczęsciej jest to 20"DV do którego zmieści się 30 m3, 40"DV o pojemności 67 m3 lub największy 40'HC (podwyższony), który pomieści 76 m3.
Produkty będą profesjonalnie przewiezione do magazynu i tam odpowiednio spakowane, tak aby na czas frachtu morskiego zapewnić jak najlepszą ochronę.Jesteśmy elastyczni i dajemy Ci wybór. Możesz rozliczać się z nami lub płacić oddzielnie dostawcom, spedycji a nam wyłącznie za naszą usługę.
Jeśli zdecydowałeś na na kompleksową obsługę zamówienia po otrzymaniu od nas raportu to zaczynamy kolejny krok - zamówienie.
Potwierdzamy z dostawcami wszystkie produkty, które finalnie wybrałeś.
Aby zagwarantować towary potrzebna będzie zaliczka. Po otrzymaniu zaliczki dostawcy kompletują twoje zamówienie.
Przesyłamy Ci na bieżąco raport z prac nad twoim zamówieniem. Zdjęcia wykańczania produktów itd.
Firma cargo rozpoczyna odbiór towarów od dostawców i przewozi je do magazynu w którym pózniej będziemy wszystko pakować.
Firma cargo rozpoczyna odbieranie towaru od dostawców i pakowanie tak aby był gotowy do transportu morskiego.
Towar pakowany jest w drewniane skrzynie, kartony, owijany rolką kartonową, robimy specjalne ramy drewniane z certyfikatem ISPM. Wszystko zależy od tego jaki produkt zamówiłeś. Pakowanie to bardzo istotny element w całej operacji. To jak produkt będzie zapakowany wpływa na jego stan po całej trasie no i umiejętnie zapakowany kontener rozładujesz szybciej
Wysyłamy Ci zdjęcia produktów przed spakowaniem i podczas pakowania. Na bieżąco wiesz co dzieję się z twoimi produktami.
Adam Nitka - bezpłatne konsultacje
Podczas całego procesu zamówienia informujemy cię o postępie prac u dostawcy. Nadzorujemy odbieranie produktów od dostawców, sprawdzamy jakość wykończenia. Przesyłamy Ci zdjęcia gotowych produktów, które po twojej akceptacji transportujemy do magazynu. Wraz ze zdjęciami z kompletowania twoich produktów otrzymasz szacunkową ilość metrów sześciennych jakie zajmą wszystkie produkty. Jesteśmy podczas pakowania kontenera. Pilnujemy, aby wszystko było odpowiednio zapakowane i zabezpieczone. Ty na bieżąco wiesz co dzieje się z twoim towarem.
Przed rozpoczęciem naszej usługi, twojego zamówienia podpiszemy prostą umowę. Chcemy aby wszystkie strony były zabezpieczone i znały swoje prawa i obowiązki. Będziesz miał dwie umowy jedną z nami a drugą z agencją spedycyjną.
Zawieramy umowę między Tobą a naszą firmą w której realizujemy dla Ciebie usługę związaną z zamówieniem, kontrolą i obsługą. Tu znajdziesz wzór naszej umowy. Jest to nasza standartowa umowa, ale jeśli jest taka potrzeba to możemy wspólnie wypracować umowę.
Drugą umowę podpisujesz ze spedytorem. Tak jest łatwiej dla Ciebie. Spedytor jest polską firmą i to on będzie zajmował się odprawą celną towaru w Polsce a także transportem pod wskazany pod ciebie adres. My to nadzorujemy, ale dla formalności wycenę spedycji agent przesyła Tobie. Jeśli masz już swojego spedytora wówczas sprawa jest jasna i korzystamy z niego.
Po wstępnym zleceniu zamówienia przygotowujemy rachunek oraz umowę. Dopiero po podpisaniu umowy oraz wpłaceniu zaliczki możemy potwierdzić produkty u dostawców. Z uwagi na pełną transparentność i twój komfort jesteśmy elastyczni odnośnie sposobu rozliczania. Ty wybierasz w jaki sposób chcesz opłacić zamówienie Bezpośrednio u dostawców czy wszystko poprzez Kubikon.
Dla Twojego komfortu i transparentności usługi proponujemy dwie metody płatności:
Przelew na nasze konto firmowe w Indonezji
Opłacasz bezpośrednio dostawców, spedycję, cargo, a z nami rozliczasz się jedynie za usługę.
Zaliczka + Płatność za towar + naszą usługę. Już przy wyborze produktów trzeba będzie wpłacić zaliczkę u dostawcy/dostawców, żeby towar był zarezerwowany lub dostawca mógł bezpiecznie rozpocząć proces produkcji. Kolejno, aby skompletować zamówienie należy wpłacić pozostałą należność za zamówiony towar. Na tym etapie rozliczamy tez koszt naszej usługi. (poniżej znajdziesz metody płatności)
Płatność za cargo na Bali. Następna płatność czeka Cie dopiero w momencie załadunku kontenera na statek w porcie. Wtedy cargo wyśle rachunek za ich usługi (odbiór, pakowanie, dokumenty, załadunek). Komplet dokumentów zostanie wysłany dopiero po opłaceniu rachunku. *bez dokumentów nie ma możliwości odprawienia kontenera w Polsce.
Płatność za Fracht, transport i odprawę celną w Polsce. Ostatnie opłaty to te związane z frachtem i odprawą celną w Polsce. Agencja spedycji wystawia fakturę w dniu wejścia statku do portu w Gdańsku/Gdyni. Oddzielnie należy rozliczyć się też z Urzędem Skarbowym na podstawie dokumentów celnych przygotowanych przez Agencje Spedycyjno-Celną.
Aby zagwarantować dany produkt producenci wymagają wpłacenia zaliczki, która oscyluje pomiędzy 20 a 50%.
Adam Nitka - bezpłatne konsultacje
Importując towary z Indonezji możesz wybrać transport morski lub lotniczy. Przy niewielkich rzeczach lotniczy będzie lepszym rozwiązaniem, przy meblach i większych ładunkach - transport morski. Zamówimy dla Ciebie kontener, załadujemy go i wyślemy.
Przygotujemy pełną dokumentacje i przeprowadzimy Cię przez niektóre formalności, których będziesz musiał dopełnić w Polsce. Bądź spokojny we wszystkim pomożemy, a odprawą celną zajmie się agencja spedycyjna.
Nasz agent spedycyjny przesyła koszt frachtu, odprawy celnej i transportu w PL. Jeśli wszystko zgadza to zamawiamy kontener. Spedytor wyznacza najbliższą możliwą datę. Wszystko oczywiście musimy zgrać z gotowością towaru na Bali.
Fumigation - przed załadunkiem kontenera odbywa się proces fumigacji, czyli spryskiwanie specjalnym środkiem wnętrza kontenera oraz towaru aby pozbyć się szkodników przed transportem.
Kontener jest podstawiany pod magazyn cargo. Pakujemy go twoim produktem. tego samego dnia kontener wyrusza na ciężarowce do portu w Surabaya.
Zostaniesz poinformowany zaraz po tym, jak kontener wyruszy w drogę do portu. Otrzymasz też zdjęcia kontenera wypełnionego twoimi produktami.
Prześlemy ci też harmonogram trasy twojego kontenera. Zazwyczaj trasa z portu w Indonezji do twojego adresu zajmuje ok. 5-6 tygodni.
Kolejny etap płatności(po opłaceniu naszej usługi i produktów). Opłata za cargo na Bali. Dopiero po opłaceniu tego rachunku możemy przesłać komplet dokumentów.
Przesyłamy dokumenty potrzebne do odprawy celnej w Polsce. Te dokumenty to faktura, list przewozowy, wszelkie niezbędne pozwolenia (np. dokumenty V-Legal świadczące o legalnie pozyskanym drewnie)
Przesyłamy Ci również fakturę za cargo czyli obsługę towaru na Bali (odbiór, transport, pakowanie, dokumenty). Wszystkie dokumenty przekazujesz agencji spedycyjnej, która przygotowuje zgłoszenie o odprawę celną.
Po dotarciu kontenera do portu w Gdańsku i rozładunku czeka go odprawa celna, którą zajmuje się agencja spedycyjna. Opłacasz cło oraz VAT w izbie celnej.
Po odprawie transport kontenera pod podany przez Ciebie adres. Rozładowujesz kontener.
Rozpakowanie kontenera jest odpowiedzialnością klienta. Pamiętaj aby przygotować się do tego. Możliwe ze potrzebny będzie np. wózek widłowy
Komplet dokumentów przygotowanych do wysyłki i odprawy celno-skarbowej w Polsce.
Faktura handlowa | faktura z wyszczególnieniem wszystkich produktów oraz cen |
Lista załadowcza | lista wszystkich produktów z wyszczególnieniem materiałów, wagi oraz sztuk |
Bill of Lading | List przewozowy |
COO | dokument poświadczający, że towary w przesyłce zostały wyprodukowane lub przetworzone w określonym kraju. (ndonezja ) |
REX | Registered Exporters System - europejski system dokumentowania pochodzenia towarów, w którym znajduje się nasze cargo (eksporter) |
EORI | numer w Unijnym Systemie Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych. Jedyny dokument jaki musisz samodzielnie załatwić w urzędzie. Wystarczy złożyć wniosek w Izbie Administracji Skarbowej. Bardzo szybka i łatwa procedura. |
V-Legal Standard | odpowiednik FLEGT (Forest Law Enforcement, Governance and Trade) oraz V-Legal na drewniane meble, drewniane rękodzieło, drewniane artykuły kuchenne. |
LHI | pozwolenie na wywóz zwykłego kamienia, posągi ze skamieniałego drewna oraz polerowane i grawerowane kamienie megalityczne. |
LS | pozwolenie na wywóz kamienia naturalnego (i produktów wykonanych z niego)Każdy przedmiot ze skamieniałego drewna (skamieniałość, z wyjątkiem posągów), grawerowane kamyki i kamienne otoczaki (okrągłe lub płaskie), kamyki onyksu lub marmuru. |
ISPM 15 | International Standards For Phytosanitary Measures No. 15. Międzynarodowe standardy dotyczące środków fitosanitarnych nr 15 - wszelkie drewniane materiały użyte do pakowania produktów muszą spełniać warunki tej regulacji. |
Ubezpieczenie OC spedytora | Chroni tylko od szkód wynikających z winy spedytora, przewoźnika. Ubezpiecznie nie pokrywa kosztów w przypadku: katastrof naturalnych, awarii w wyniku zderzenia, kadłuba, pożarów, kradzieży, szkód powstałych przy załadunku i rozładunku. |
Ubezpieczenie cargo | Dodatkowym ubezpieczeniem, które warto wykupić jest ubezpieczenie cargo. Daję nam to dodatkową ochronę towaru w kontenerze w przypadkach nie uwzględnionych w podstawowym ubezpieczeniu OC spedytora. Pożary, ataki piratów, uszkodzenie przy ładowaniu itd. Stawki w granicach 0,5% - 2% wylicza się na podstawie wartości i rodzaju towaru, długości trasy. |
Adam Nitka - bezpłatne konsultacje
Odprawą kontenera zajmuje się agencja spedycyjna. Po wypłynięciu kontenera z Indonezji. Przesyłamy na twój adres komplet dokumentów potrzebny do odprawy celnej. Po otrzymaniu przekazujesz dokumenty do agencji spedycyjnej, która po dopłynięciu kontenera zajmuje się jego odprawą. Agencja celna zgłasza towar do odprawy jeszcze przed dopłynięciem kontenera. W tym czasie urząd celny przyjmuje dokumenty, a klient powinen wpłacić należność celno-skarbową (Cło i VAT). Po wpłynięciu kontenera towar przechodzi przez odprawę celną i zostaje zwolniony. Cały proces potrwa od 1 do max 5 dni. Następnie kontener dostarczany jest pod wskazany przez Ciebie adres.
Do twoich zadań należy: dostarczenia dokumentów, które od nas otrzymasz, dostarczenia wymaganych danych twojej firmy, wyrobienia EORI (więcej tu) - pomożemy Ci w tym, opłacenia należności celno-skarbowych
Fakturę za spedycję (fracht) opłacić powinieneś przed przypłynięciem kontenerowca do portu docelowego (Gdansk/Gdynia)
Nie na wszystkie produkty jest cło. Wyroby z drewna nie są objęte opłatami celnymi. Za wyroby z rattanu stawka celna wynosi 5,6 %. Należność celną oblicza się dodając koszt całkowity produktu objętego cłem i całkowity kosztów transportu morskiego kontenera. Następnie mnożąc przez stawkę celną np. 5,6%.
Kod | Opis | Stawka |
---|---|---|
9401610000 | biurka wykonane z drewna | 0% |
9403500000 | drewniane meble do sypialni | 0% |
9403700000 | meble wykonane z tworzyw sztucznych | 0% |
9403820010 | meble wykonane z bambusa | 5.6% |
9403830010 | meble wykonane z rattanu | 5.6% |
9404100000 | stelaże pod materace | 3.7% |
9403401090 | meble do zabudowy kuchennej | 2.7% |
Więcej informacji: Kompletna tabela taryf celnych ISZTAR
W takim przypadku zamiast odprawy celnej w porcie wyładunku organizowany jest tranzyt T1 (transport pod przekazem celnym) z Gdyni/Gdańska do dowolnego miejsca w Polsce. Klient otrzymuje wycenę takiej usługi i sam decyduje gdzie chce oclić swój towar.
Wyrywkowa kontrola zdarza się dość rzadko. Może dojść do rewizji kontenera w takich przypadkach: Podejrzane dokumenty, podejrzane stawki za towar, na fakturze zaniżona cena, podejrzanie opisany towar, błędna waga. Potencjalne koszty związane z rewizją: podstawienie kontener pod magazyn celny, rozpakowanie i zapakowanie kontenera, ewentualne kary.
Termin | Wyjaśnienie |
---|---|
Agencja cargo na Bali | lokalna firma logistyczna zajmująca się odbiorem produktów od dostawców, magazynowaniem, pakowaniem, załatwianiem pozwoleń i certyfikatów, transportem kontenera do portu w Surabaya. |
Agent spedycyjny i celny | to jedna firma, która zajmuje się transportem kontenera z portu w Indonezji do Polski i odprawą celną (Agencja celna w imieniu importera zajmuje się formalnościami celnymi w urzędzie celnym. Agencja celna nie jest tym samym co urząd celny – możemy skorzystać z usług agencji celnej, a towar musi przejść przez ręce urzędników celnych. Innymi słowy, agent celny jest pośrednikiem między przedsiębiorcą a urzędnikiem celnym.) |
Bill of Lading (BOL) | List przewozowy, konosament. Potwierdzenie przekazania ładunku pod odpowiedzialność spedytora. Na podstawie tego kontener zostaje wydany w porcie docelowym. Najważniejszy dokument. |
Cargo | Agencja cargo na Bali zajmująca się przygotowaniem zakupionego towaru, dokumentów, pakowaniem, z licencją na eksport. |
Commodity | Towar |
COO | Certificate of Orgin - to dokument poświadczający, że towary w przesyłce zostały wyprodukowane lub przetworzone w określonym kraju. (ndonezja ) |
Cubic | CBM - Cubic Meter - metr sześcienny |
EORI | Economic Operators' Registration and Identification - Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych |
EX Factory | gdy kupujący odpowiedzialny jest i opłaca import towaru od momentu zakupu. To sposób ceny, dostawy i odpowiedzialności za towar. W tym wypadku podana cena za produkt bez transportu. Od momentu zakupu to klient odpowiada za towar |
Feeder/Trucking | Transport lądowy z magazynu cargo do portu |
FOB - Free on Board | kupujący jest odpowiedzialny od momentu załadunku towaru na statek w porcie załadunku. |
Forklift | wózek widłowy |
Freight | Fracht |
Fumigation | Fumigacja, czyli spryskiwanie specjalnym środkiem wnętrza kontenera oraz towaru aby pozbyć się szkodników przed transportem. |
FCL - Full Conteiner Load | cały kontener dla jednego klienta |
Goods | Towar |
Invoice | faktura handlowa |
ISPM 15 | International Standards For Phytosanitary Measures No. 15 - Międzynarodowe standardy dotyczące środków fitosanitarnych nr 15 - wszelkie drewniane materiały użyte do pakowania produktów muszą spełniać warunki tej regulacji. |
LCL | Less than conteiner Load - kontener dzielony z innymi importerami |
Packing list | lista załadowcza, lista towarów w kontenerze |
REX | Registered Exporters System - europejski system dokumentowania pochodzenia towarów, w którym znajduje się nasze cargo (eksporter) |
SAD | Jednolity Dokument Administracyjny wykorzystywany w obrocie towarów. Wniosek o rozpoczęcie odprawy celnej. |
Stuffing | pakowanie kontenera. Wypełnianie kontenera towarem. |
THC | Terminal Handling Charge - Koszty portowe, związane z przeładunkiem, rozładunkiem kontenera w na terminalu portowym. |
V-Legal | odpowiednik FLEGT (Forest Law Enforcement, Governance and Trade) poświadczenie legalności pozyskania drzewa na produkty drewniane. |